"Euroszkoła" dodano dnia 12 Mar 2007 przez Admin |
|||
Znajdziesz tu wskazówki, jak w pełni cieszyć się możliwościami tego zróżnicowanego i jedynego w swoim rodzaju kontynentu, jakim jest Europa. Może jesteś zainteresowany tym, jak działają unijne instytucje i w jaki sposób podejmują decyzje? Może w przyszłości chcesz podróżować lub studiować w innym kraju europejskim? Być może przyda Ci się wiedza o Unii Europejskiej. Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszej gazetce. Będą w niej rozdziały o szansach, jakie stwarza U.E. oraz o przyszłości Polski we wspólnocie europejskiej. Niedługo będziecie mogli zajrzeć na naszą stronę internetową. Znajdziecie tam aktualne informacje w atrakcyjnej oprawie. Nie wyobrażamy sobie działania bez Ciebie - bądź w kontakcie z nami, dzieląc się spostrzeżeniami i poradami. Opracowaliśmy wspólnie regulamin naszego klubu „Euroszkoła”. Zastanawiając się wspólnie, czym jest Europa, doszliśmy do wniosku, że jest to zróżnicowany kontynent, na którym wiele kultur i języków żyje blisko i podziela wspólne idee. Europa rozpościera się od gór Turcji aż po noc polarną w Finlandii. Jest to miejsce historyczne, podziwiane przez świat za wspaniałość architektury, sztuki , nauki. Wspólna Europa trwa w czasie od malowideł skalnych we Francji i Hiszpanii do rozszyfrowania kodu DNA. Co wy o tym sądzicie? Zapraszamy do dyskusji na łamach gazety szkolnej. Pragnę złożyć podziękowania uczniom klasy IA, IC, IIB, IIIA, IIIC, którzy wyrazili duże zainteresowanie problemami UE i chęć twórczej pracy w klubie „EUROSZKOŁA”. Opiekun mgr Aneta Skwara Pojęcie Unii Europejskiej jest trudne do zdefiniowania. Jest to organizacja tworzona na bazie Wspólnot Europejskich – in statu nascendi (w fazie poczęcia) – nie ma podmiotowości w prawie międzynarodowym, prawa legacji i własnego budżetu; jest związkiem państw funkcjonujących na podłożu Wspólnot. UE nie może we własnym imieniu wydawać żadnych norm prawnych, zawierać żadnych traktatów, zatrudniać personelu, wnosić pozwów i być pozwaną. W imieniu UE działają rządy państw członkowskich. Można ją rozumieć jako ponadinstytucjonalny i ponadnarodowy mechanizm integracyjny. Jest rozwinięciem dotychczasowej integracji europejskiej o nowe polityczne i gospodarcze płaszczyzny współpracy. Powstała na mocy Traktatu o Unii Europejskiej podpisanego 7 lutego 1992 r. wprowadzonego w życie 1 listopada 1993 r., czyli tzw. Traktatu z Maastricht. Obejmuje ona swoim zasięgiem dotychczasowe 3 Wspólnoty: · Wspólnotę Europejską ( zwana dotąd Europejską Wspólnotą Gospodarczą) - WE (ten skrót bywa mylący ponieważ dotyczy też Wspólnot Europejskich, czyli trzech Wspólnot razem-ot, taki biurokratyczny bałagan:-) · Europejską Wspólnotę Energii Atomowej - EURATOM, · Europejską Wspólnotę Węgla i Stali - EWWiS (kończy w tym roku swą 50-letnią działalność. Jej zadania przejmie Wspólnota Europejska). ...oraz · Gospodarczą i Walutową - I filar (razem z 3 Wspólnotami) · Wspólną Politykę Zagraniczną i Bezpieczeństwa - II filar · Współpraca Policyjna i Sądowa w Sprawach Karnych- III filar (Traktat z Amsterdamu zmienił nazwę tego filaru - kiedyś nazywało się go Polityką Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych. Unia Europejska nie zastępuje trzech istniejących Wspólnot (WE, EUROATOM, EWWiS), które funkcjonują nadal, zachowując swoją odrębność i prawnomiędzynarodową podmiotowość. O zadaniach realizowanych przez Unię Europejską w ramach tzw. filarów mówi Traktat o ustanowieniu Wspólnoty Europejskiej oraz Traktat o Unii Europejskiej. Obszary kompetencyjne obejmują: I FILAR 3 Wspólnoty oraz Unia Gospodarcza i Walutowa · rynek wewnętrzny, czyli swobodny przepływ towarów, osób, usług, kapitału i wierzytelności, · unię celną, · wspólną politykę handlową, · wspólną politykę w dziedzinach rolnictwa i rybołówstwa, · wspólną politykę w dziedzinie transportu i energii, · koordynację państwowych polityk zatrudnienia, · europejski fundusz społeczny, · wspólną politykę w dziedzinie ochrony środowiska naturalnego, · ochronę niezakłóconej konkurencji, · wspieranie rozwoju naukowego i technologicznego, · ochronę zdrowia, · ochronę konsumentów, · obronę cywilną, · turystykę i transport. II FILAR Wspólna polityka Zagraniczna i Bezpieczeństwa · ochronę wspólnych wartości, podstawowych interesów, niezależności i integralności Unii zgodnie z zasadami Karty Narodów Zjednoczonych, · umacnianie bezpieczeństwa Unii i jej państw członkowskich, · utrzymanie pokoju i umacnianie bezpieczeństwa międzynarodowego, · popieranie współpracy międzynarodowej, · rozwijanie i umacnianie demokracji oraz rządów prawa, jak również poszanowanie praw człowieka i podstawowych wolności. III FILAR Współpraca policyjna i sądowa w sprawach karnych · zapewnienie obywatelom Unii wysokiego poziomu ochrony w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, · zapobieganie rasizmowi i ksenofobii oraz walkę z tymi zjawiskami, · zapobieganie przestępczości zorganizowanej lub innej i walkę z tym zjawiskiem, a w szczególności z terroryzmem, handlem ludźmi i przestępstwami przeciwko dzieciom, handlem narkotykami, handlem bronią, korupcją i nadużyciami, · ściślejszą współpracę między siłami policji, władzami celnymi i innymi władzami w państwach członkowskich, bezpośrednio i za pośrednictwem Europejskiego Urzędu Policji (EUROPOL-u), · ściślejszą współpracę między władzami sądowymi i innymi właściwymi władzami państw członkowskich, · zbliżanie norm prawa karnego państw członkowskich. Podczas gdy w obszarze I filaru decyzje podejmowane są w oparciu o mechanizmy supranarodowe (ponadnarodowe, czyli m.in. instytucje Wspólnot) i obowiązuje wspólnotowy porządek ochrony prawnej, to w ramach II i III filaru współpraca krajów członkowskich odbywa się prawie całkowicie na zasadach międzynarodowych, czyli podjęcie decyzji (uchwalenie wiążącego aktu prawnego) wbrew woli któregokolwiek z krajów członkowskich zasadniczo nie jest możliwe. Często budowę Unii Europejskiej przedstawia się wykorzystując obrazek przedstawiający budowlę wspartą na trzech filarach (najlepiej pochodzącą z czasów starożytnej Grecji, cywilizacyjnej kolebki współczesnej Europy:-). Sklepieniem obejmującym filary jest Unia Europejska.
W związku z ogłoszonym przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy konkursem na tworzenie Szkolnego Ośrodka Kariery (SzOK), dającego szansę szkołom gimnazjalnym i ponadgimnazjalnym na wspieranie rozwoju i kariery uczniów i absolwentów nasza szkoła otrzymała 10 000 zł na prowadzenie SzOK-u. Projekt o nazwie "Młodzi Polacy - obywatele Europy" zakłada wspieranie procesu dojrzewania intelektualnego młodzieży, stworzenie możliwości kształtowania i rozwoju zainteresowań do podjęcia trafnej decyzji szkolnej; zawodowej; udzielania pomocy, wyzwalania aktywności uczniów w kierunku samopoznawania i samooceny, kształtowanie potrzeby konfrontowania swego stanu zdrowia z wymaganiami wybieranego zawodu, zapoznanie się ze strukturami szkolnictwa, warunkami przyjęć do profilowanych szkół, promowanie wśród młodzieży wykorzystywania zdobytej wiedzy zgodnie z ich zainteresowaniami, przygotowanie do aktywnego funkcjonowania uczniów i absolwentów tworzącym się społeczeństwie informacyjnym. W ramach realizacji tego projektu prowadzone będą zajęcia w grupach 10-15 osobowych metodą warsztatową, wykładu, pogadanki. Ośrodek rozpocznie swą działalność 15 grudnia 2004 r. w dniach od poniedziałku do piątku w godz. 1300 do 1700. Serdecznie zapraszamy. Opiekun mgr Aneta Skwara Samoocena umiejętności (klasy I i II) Propozycje z zakresu orientacji zawodowej dla nauczycieli różnych przedmiotów (klasy I - III) Konsultacje indywidualne z zakresu poradnictwa zawodowego (uczniowie klas I - III) Podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o zawodach (klasy I i II) To nie muszą być tylko Twoje marzenia (klasy III) Umiejętności interpersonalne i samorealizacja (klasy I i II) Moja przyszłość moje decyzje (klasy II i III). Zajęcia z młodzieżą gimnazjum i absolwentami odbywają się poprzez indywidualne spotkania, konsultacje i zajęcia grupowe prowadzone w SZOK-u i przez doradców zawodowych z MCIZ. Prowadzone są także spotkania w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy we wszystkich oddziałach po 2 godz. w semestrze. Ze względu na bardzo duże zainteresowanie młodzieży, a w szczególności uczniów klas I i II-ich a także ich rodziców planuje się kontynuowanie na większą skalę działań informacyjno-edukacyjnych w najbliższych latach. Realizacja grantu przebiega wg planowanego programu działania. Planowane są wyjazdy na giełdę szkół i dni otwarte do poszczególnych placówek. W ramach prężnej współpracy z MCIZ młodzież, nauczyciele wychowawcy i rodzice mają dostęp do szeregu publikacji, teczek na CD-ROM, kasetach video. Treści tematyczne: -Młodzież Unii Europejskiej. -Podejmowanie i realizacja wspólnych działań na rzecz młodzieży. -Regionalny rynek pracy. Mikroprzedsiębiorstwa. -Kształcenie ustawiczne. -Jak zostać przedsiębiorcą? -Twój wybór-twoja przyszłość. Decyzje edukacyjne. -Osiągnięcia sukcesu można się nauczyć. -Kim będę? -Edukacja w Unii Europejskiej. Z wykorzystanych środków otrzymanych od Wojewódzkiej Komendy OHP na podstawie zawartej umowy na realizację projektu tworzenia SZOK-u realizowanego w ramach Programu Aktywizacji Zawodowej Absolwentów "Pierwsza Praca" pod hasłem "Młodzi Polacy Obywatele Europy" realizuje następujące treści tematyczne: 1. Poznajemy zawody: opisy zawodów, cechy charakterystyczne, wymagane kwalifikacje (klasy I). 2. Zawody przyszłości (klasy II). 3. Jak może wyglądać Twoja droga edukacyjna? 4. Typy szkół, profile, oferty językowe. 5. Korzystanie z szeregu publikacji, folderów, płyt DVD i filmów VHS odnośnie kształcenia i zdobycia zawodu (zajęcia indywidualne). 6. Odpowiadamy na pytania: -Jaka jest przyszłość młodzieży w Europie? -Jakie są możliwości pracy w Unii Europejskiej? -Jak pisać CV? -Jak być przedsiębiorczym? -Jakie są oczekiwania pracodawcy? Zajęcia odbywają się indywidualnie i grupowo. Bogata oferta informacyjno-edukacyjna pozwala wychowawcom na poszerzanie wiedzy u uczniów za zakresu poradnictwa zawodowego. Z porad i aktualnych informacji korzystają nie tylko nasi uczniowie, ale również absolwenci, nauczyciele, wychowawcy i rodzice. Opiekun mgr Aneta Skwara |
|||
|